Zwieńczeniem warsztatów i lekcji pilotażowych w czasie ostatniej sesji była gra, która nosi tą samą nazwę co cały projekt. Jest to edukacyjna planszówka, ale nie tylko. W planach mamy rozszerzenie „Łowców” do aplikacji multimedialnej, tak żeby młodzież polonijna z całego świata z różnych kontynentów, krajów i stref czasowych mogła grać, uczyć się i wspólnie tropić fake newsy, w jednym miejscu i w tym samym czasie. Ale to nie wszystko! Już jesienią startujemy z „Polonijną Ligą Łowców i pogromców fake newsów w służbie Rzeczypospolitej” na wzór legendarnej Ligi Misia Wojtka – gry IPN. Tym razem propozycja Fundacji Republikańskiej i zespołu edukatorów znanych z Akademii Nauczyciela, Polonijnej Szkoły On Line i wspomnianej już Polonijnej Ligi Gier IPN, skierowana jest do młodzieży, w wieku 13 – 20 lat. Mile widziani także ciut starsi studenci i absolwenci szkół polonijnych. Szczegóły wkrótce. Wróćmy tymczasem do naszej grupy pilotażowej, która w belgijskim Comblain-la-Tour, jako pierwsza mogła stanąć do rywalizacji. Gra podzielona została na trzy etapy. Pierwszy to seria błyskawicznych 30 pytań ze zdjęciami. Uwaga! 5 sekund na odpowiedź! Prawda czy fałsz? Następny test to wyławianie fake newsów z artykułów prasowych. Trzeci etap – gra planszowa fabularyzowana. Kto w to gra? Kto wygrywa? Kto przegrywa? Kto za tym stoi? Każdorazowo do takiej rozgrywki przygotowujemy inny scenariusz. Mamy plansze i karty osób, państw, organizacji, grup medialnych, społecznych, środowisk wyznaniowych i ośrodków nacisku.  Młodzież z Belgii, Irlandii i Polski miała tym razem trzy tematy do wyboru. „Wojna na Ukrainie, a sprawa polska”. „Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze 2022”. Trzeci temat to: „Komu przeszkadza wolna, bogata, suwerenna Polska?”. Demokratyczną decyzją większości uczestników uczniowie i studenci zdecydowali się zmierzyć z tematem nr 3. Uczestnicy rywalizowali w sześciu zespołach po cztery osoby, tworząc agencje fakt chekingowe. Każdy z graczy zbierał też punkty indywidualne. Wyniki zsumowano i dały one obraz świata, w którym w głowach i świadomości 24 młodych ludzi, dezinformacja, manipulacja, kłamstwo zostały zidentyfikowana, nazwane i ocenione we właściwy praktyczny sposób, z rozszerzeniem do wykorzystania w życiu. Wygrali młodzi Polacy. Wygrała Polska. Brzmi intrygująco? Czekacie na więcej szczegółów? Odsyłamy Was zatem na stronę www.fundacjarepublikanska.org gdzie już wkrótce pojawią się materiały, scenariusze, prezentacje, filmy oraz gra „Łowcy i pogromcy fake newsów w służbie Rzeczypospolitej.”


Tekst: Tomasz Bastkowski – Irlandia

Zdjęcia i filmy: Bartek Pilarczyk – Irlandia